sklepjakiejsfirmy.pl

Wszystko na temat Twojego biznesu w sieci

Poradnik

USP a budowanie lojalności klientów: Jak Twój produkt staje się niesamowity

USP a budowanie lojalności klientów: Jak Twój produkt staje się niesamowity

Lojalni klienci są bardzo ważni dla każdej firmy. To dzięki nim „interes się kręci”. Jak zdobyć takich klientów? Znajdź odpowiedni USP dla swojego produktu lub usługi i zobacz, jak wiele dzięki temu się zmieni.

Co to jest USP produktu?

Unique selling proposition, czyli w skrócie USP to w dosłownym tłumaczeniu unikalny punkt sprzedaży. Jednak punkt sprzedaży w Polsce kojarzy się jednoznacznie – miejsce handlu, dlatego USP tłumaczy się raczej jako unikalną cechę sprzedaży bądź produktu. Przy czym najważniejsze jest słowo „unikalna”.

USP to wyróżnik, który ma za zadanie wypromować produkt na tle konkurencji, sprawić, że to on będzie przedmiotem zachwytu i pożądania. Jednocześnie jest to klarowna i jednoznaczna informacja na temat produktu – konkret, który może stać się hasłem reklamowym, ale nie ma prawa być pustym sloganem typu: „Jesteśmy najlepsi”.

Dlaczego USP wpływa na budowanie lojalności klientów?

Zastanówmy się najpierw, kim jest lojalny klient. W powszechnym rozumieniu osoba lojalna to taka, która nie dopuszcza się zdrady. W przypadku sprzedaży produktów lub usług jest podobnie – lojalny klient kupuje zawsze od tego samego producenta lub korzysta z usług tego samego usługodawcy.

Lojalność może wynikać z dwóch powodów:

– dla stałych klientów przygotowuje się atrakcyjne oferty inne niż dla kupujących po raz pierwszy,

– produkt jest tak dobry, że klient nie czuje potrzeby zamiany na inny.

I ten drugi punkt jest dla nas ważniejszy, ponieważ jest bezpośrednio powiązany z USP. To właśnie USP ma za zadanie stworzyć w świadomości klienta przekonanie, że niczego lepszego nie znajdzie i poszukiwania będą jedynie stratą czasu.

Jak stworzyć UPS, który przysporzy lojalnych klientów?

USP jako unikalna cecha produktu może mieć charakter jednorazowy lub długofalowy. To, który sprawdzi się lepiej, zależy od samego produktu. Jeśli sprzedajemy owoce, klient chce, żeby zawsze były świeże, smaczne i dojrzałe. To jednak cecha jednorazowa, bo za każdym razem będzie weryfikowana na nowo.

Jeśli jednak sprzedajemy elektronarzędzia i damy na nie dłuższą gwarancję niż konkurencja, będzie to USP o charakterze długofalowym.

Aby zbudować siatkę lojalnych klientów, trzeba wyjść naprzeciw ich potrzebom i postarać się je zaspokoić. USP nie ma bezpośrednio zaspokajać tych potrzeb, a jedynie informować o takim fakcie. A więc:

– Sprzedajemy wyłącznie świeże, smaczne i dojrzałe owoce.

– Dajemy dziesięć lat gwarancji na nasze elektronarzędzia.

Przy czym każda z tych informacji musi być prawdziwa i łatwa do zweryfikowania. Przekonanie o naiwności klientów należy odłożyć między bajki. Współczesny konsument jest świadomy swoich praw i potrafi w krótkim czasie zweryfikować prawdziwość oferty. Kłamstwo ma krótkie nogi, za to długi zasięg. Firma, która się nim posłuży, w zasadzie może zwijać manatki. W krótkim czasie upadnie, bo klient, który się raz zniechęci, już nie wróci.


Dlaczego warto mieć lojalnych klientów?

Wracający klient to niewątpliwie zysk finansowy, ale nie tylko. Zadowolony klient przyciągnie kolejnych niezdecydowanych i tak siatka odbiorców będzie stale rosła.

Warto więc dopieszczać lojalnych klientów kolejnymi, tworzonymi tylko dla nich unikalnymi cechami produktu lub sprzedaży. Popularnym, acz skutecznym, rozwiązaniem są karty lojalnościowe. Nawet na proste: „Kup u nas dziesięć lodów, a jedenasty dostaniesz gratis” można przyciągnąć wielu amatorów mrożonych deserów.

Źródło: https://pragmago.tech/pl/porada/usp-produktu-czym-jest-unique-selling-proposition/

Udostępnij