Etykiety na butelki – daj się wybrać!

Zastosowanie etykiet jest niezwykle szerokie, zwłaszcza jeśli chodzi o znakowanie różnego rodzaju produktów i opakowań. W przypadku butelek etykieta jest jednym z najważniejszych elementów, który równocześnie informuje o tym, z jakim produktem mamy do czynienia, jak i stanowi narzędzie komunikacji marki z konsumentem. To, jakie etykiety na butelki wybierzemy, przekłada się często na wyniki sprzedaży. Jakie mamy rodzaje etykiet i dlaczego tak ważne jest ich odpowiednie zaprojektowanie? 

Rodzaje etykiet na butelki

Etykiety stosowane do znakowania butelek mogą mieć niezwykle zróżnicowaną formę. Wszystko zależy tak naprawdę od tego, jakie butelki są etykietowane – czyli z jakiego materiału wykonana jest dana butelka, gdzie będą one przechowywane (niskie czy wysokie temperatury, stopień narażenia na zniszczenie itd.), a także od tego, jakie produkty znajdują się w tych butelkach. Inne etykiety sprawdzą się w zastosowaniu kosmetycznym, a inne spożywczym czy chemicznym.

Na rodzaj etykiety na butelki wpływa także rozmiar butelki. W przypadku małych powierzchni stosowane są np. wielowarstwowe etykiety samoprzylepne peel and read (otwórz-zamknij) czy etykiety typu booklet. Przy czym z reguły tego typu etykiety muszą odznaczać się wysoką trwałością i jakością. A co jeśli chodzi o ich design?

Etykieta na butelki, czyli przede wszystkim branding

Nie bez przyczyny mówi się o etykietowaniu ludzi lub o przypinaniu komuś etykiety, wyrażenia te doskonale oddają to, z czym mamy do czynienia. Etykiety są nie tylko nośnikiem informacji, ale także elementem komunikacji wizualnej, który oddziałuje na innych. W przypadku konsumentów bardzo często o wyborze danego produktu decyduje właśnie opakowanie lub etykieta na butelce.

Widać to chociażby po sprytnym podejściu niektórych browarów rzemieślniczych, które próbują przyciągnąć klientów poprzez ciekawe i oryginalne etykiety. Wiele osób ze względu na ich ciekawy design zaczyna je nawet kolekcjonować. Przy czym kolekcjonowanie etykiet nie jest niczym nowym, praktykuje się to już od bardzo dawna. A z czasem niektóre etykietowe perełki z trunków czy innych produktów zyskują naprawdę sporą wartość. Widać zatem doskonale, że funkcje etykiety są złożone, a jej projekt musi być przemyślany pod każdym możliwym względem.

etykieta

Jak powstają etykiety?

Proces powstania etykiety na butelki zaczyna się tak naprawdę od koncepcji wizualnej, którą należy połączyć z możliwościami technologicznymi jej wyprodukowania. Największym wyzwaniem są etykiety ozdobne, wykonane z oryginalnych materiałów, które obok informacji, stanowią także element identyfikacyjny marki. A przy okazji muszą spełnić wysokie standardy jakości i trwałości. Znaczenie ma tutaj każdy element, począwszy od kształtu i wielkości etykiety, projektu graficznego i kolorów, poprzez rodzaj materiału, z jakiego jest wykonana, na sposobie znakowania (np. rodzaj nadruku lub tłoczenie) oraz zabezpieczenia jej powierzchni skończywszy.

Biorąc pod uwagę mnogość aspektów, projekt i wykonanie nowej etykiety na butelki jest procesem wieloetapowym, który wymaga sporo pracy, aby ostateczny efekt był atrakcyjny wizualnie i spełniał swoją rolę praktyczną – zarówno informacyjną, jak i marketingową.

Partnerem artykułu jest Etyfol Materiały Eksploatacyjne (IBCS Polska) – produkujący etykiety na butelki.

Redakcja sklepjakiejsfirmy.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *